Bare meg
Bare meg
av Hans Petter Laberg
Vises på Norsk Dramatikkfestival i en iscenesatt lesning 13.juni kl.18.00
Sted: Dramatikkens hus.
Regi: Maren Bjørseth
Skuespillere: Mari Hauge Einbu, Deniz Kaya og Iver Innset
Musiker: Peder Varkøy
13. juni kl. 18.00
Stykket blir presentert i en iscenesatt lesning på Dramatikkens hus
Regi: Maren Bjørseth
Visuell konsulent: Norunn Standal
Skuespillere: Mari Haugen Einbu, Iver Innset og Deniz Kaya
Musiker: Peder Varkøy
Stykket ble presentert i en iscenesatt lesning i samarbeid med Dramatikkens hus og Riksteatret
Tom Du ser deg rundt. Det er noe med hvordan du gjør det. Det er ikke det at du
ikke kjenner deg igjen, det er mer som om du aldri har vært her før.
Og så stanser du.
Maren Her?
Tom Ja.
Maren Akkurat her? Helt nøyakBg?
Tom Omtrent.
Det er ikke viktig.
Du stanser.
Nei, du bråstanser.
Maren Jeg kan ikke huske hvorfor.
-Utdrag Bare meg-
I en tekst som blander det episke med det situasjonelle og det konkrete med det gåtefulle,
klarer Hans Petter Laberg å lage dramatikk med en helt særegen nerve.
Vi møter Maren som har kommet tilbake til stedet hun bodde før . Her møter hun Tom og
senere Robert. Det er tydelig at Maren er både tiltrukket og frastøtt av de menneskene hun
tidligere har hatt nær kontakt med, både gjennom det hun sier og det hun ikke sier. En fest i
fortiden oppleves som et anker som binder dem alle sammen. Det er en spenning mellom
karakterene og hva de mener har skjedd, ikke har skjedd eller det som burde ha skjedd den
gang da.
Det er tydelig at hovedkarakteren har gjennomgå) noe traumatisk, og at dette påvirker
henne fortsatt. Temaer som grensesetting, kontroll, frigjørelse og idenitet berøres på finurlig
vis. For hva hendte på den festen? Søken etter mellommenneskelig tilknytning, men også
tilknytningen til sin egen fortid og framtid blir belyst på kaleidoskopisk vis. Forholdene vi har
til andre kan være både ødeleggende og helende, samtidig er disse relasjonene smertelig
nødvendige for oss som mennesker.
Formmessig er teksten stringent og ordknapp. Den veksler mellom hverdagslig dialog og et
episk fortellerlag som gir en ekstra dimensjon av noe uavklart til historien. Det er intelligent
gjort, samtidig som det gir en lekenhet til teksten. Det er godt gjort i en tekst med såpass
mørk tematikk. Det fragmenterte i teksten viser sprekker hvor vi kan skimte en fortid som for
Maren er særdeles ubehagelig. Rytmen i teksten antyder en samtale som er vanskelig å føre
og skaper uro.
Tidvis føler vi at vi bare skraper på overflata i karakterene og relasjonene, dette gir leseren
rom for egne fantasier og assosiasjoner og oppleves inspirerende i arbeidet mot en eventuell
iscenesettelse. Det er veldig tydelig at det under ordene ligger en større smerte enn det som
blir uttalt.
Å klare og skrive en tekst som fungerer om et såpass sensitivt tema er en bragd i seg selv. Å
gjøre det med en så raffinert finesse er noe ganske annet. Ikke bare blir vi som lesere sugd
inn i dette mysteriet som ligger i fortiden, men vi blir også utfordret i måten det er skrevet
på. Teksten er tidvis flyktig og fragmentert, slik minner ofte kan være. Ved å blande det
distanserte med det emosjonelle klarer Hans Petter Laberg å holde oss engasjerte som lesere
hele veien.
Teksten ender vemodig, men kan også tolkes åpen, slik Maren avslutter stykket:
Det er bare meg, og en historie som slutter. Og så begynner den.
Den begynner på nytt og på nytt, biter seg i halen, og forsvinner aldri.
Jeg vil at det skal slutte.
Det er bare meg på en benk, i en pub, hjemme.
Det er ingenting der ute.
Det er ikke en lyd.
Det er med stor glede vi gratulerer Hans Petter Laberg som vinner av Norsk Dramatikkfestivalen 2025.
Traven
Traven
av Marthe Reienes
Vises på Norsk Dramatikkfestival i en iscenesatt lesning 13.juni kl.13.15
Sted: Dramatikkens hus.
Regi: Huy Le Vo
Skuespillere: Tone Oline Knivsflå
13. juni kl. 13.15
Stykket blir presentert i en iscenesatt lesning på Dramatikkens hus
Regi: Huy Le Vo
Visuell konsulent: Norunn Standal
Skuespillere: Tone Oline Knivsflå
Produsert i samarbeid med Dramatikkens hus og Teater Innlandet.
Kva er ein trave (ei ufullstendig liste):
Eit gap
eit krek
ein dunkel byting
Kor kom han frå?
Sprengd ut av eit muggent egg,
klekt ut av ein ròten kokong.
Nokon trykka på feil knapp på den store maskina.
Var det gud, den jækelen?
Eller var det meg?
Blås ein gnist inn i noko dødt,
gjer det levande.
-utdrag Traven-
I Marthe Reienes sin teatertekst kravler en trave brått ut av mors liv - et uvesen som føder
seg selv: ut av en uvillig og forbløffet mor, ut av «en råtten kokong». Det vrange avkommet
setter premissene og mor forsøker å forstå, forsøker å elske, forsøker å henge med.
Traven tar form som et scenisk dikt i syv deler som kravler og kryper gjennom et tentaklete
språklig landskap mettet med referanser som spenner fra det greske til det gotiske på en
ferd fra Rogaland til Skottland – letende og borende inn i forholdet mellom mor og avkom.
En morsfigur fremmedgjort for sitt eget avkom og sin egen kropp: Som i en feberfantasi
kveiles, åles og vrenges det frem en tekst hvor barnet fremstilles som noe heslig og
plagsomt og morsrollen som noe konfliktfylt og befriende uromantisk. Lengselen etter den
man en gang var er sterkt til stede i denne semi-mytiske manifestasjonen av de mørkere
sidene av morskapet. Teksten en forfriskende radbrekking av den romantiserte morsrollen,
en forstyrrende kraft som trekker både barn og mor ut av alle rosenrøde normer og
forventninger.
Traven er en kompleks teatertekst med språklig særpreg og en uforutsigbar poesi.
Humoristisk, overraskende og nesten uforståelig vikles vi inn i refleksjoner om liv, død,
skapelse og ansvar. Det er brutalt og skjørt på samme tid. Skjelvende og eksplosivt har
Reines skrevet frem en utfordrende tekstflate med rytmisk og scenisk potensial som
utfordrer klassiske kriterier for god dramatikk - om ullent opphav og dyp tilknytning, hvor
døden står like sterkt som fødselen.
Teksten byr også på assosiasjoner som strekker seg langt utover mor og barn som konkrete
skikkelser: Hva er egentlig denne traven? Det vrange barnet fungerer hos Reienes også som
metafor på følelsen av å ha avfødt noe vi ikke vil vedkjenne oss og sider av oss selv vi ikke
klarer å forholde oss til. Stykket evner å utvide forståelsen for kvinners mangefasetterte og
grensesprengende erfaring av fødsel og morskap – både konkret, der de av oss som har født
kan kjenne oss igjen og finne gjenklang i egen kropp; og metaforisk, der hun åpner for en
allmennmenneskelig, kjønnsuavhengig gjenkjennelse av de monstrøse sidene i oss selv og
andre.
“Eg spring som ein hest over Nordsjøen, landar tungt på Rennesøy, den grøne
bakken skjelv, steingardane skjelv, sauene skjelv.
No har eg vore mor. “
Det er med stor glede vi gratulerer Marthe Reienes som vinner av Norsk Dramatikkfestival 2025.
Angerboda
Angerboda
av Ida Fugli
Vises på Norsk Dramatikkfestival i en iscenesatt lesning 12.juni kl.15.00
Sted: Dramatikkens hus.
Regi: Sigurd Ziegler
Skuespillere: Marika Enstad, Eindride Eidsvold, John Emil Jørgensrud, Joachim Joachimsen, Anne Guri Tvedt, Tom Styve, Julie Bjørnebye, Ida Wigdler og Maria Agwumaro
av Ida Fugli
12. juni kl. 15.00
Stykket blir presentert i en iscenesatt lesning på Dramatikkens hus
Regi: Sigurd Ziegler
Visuell konsulent: Norunn Standal
Skuespillere: Marika Enstad, Eindride Eidsvold, John Emil Jørgensrud, Joachim Joachimsen, Anne Guri Tvedt, Tom Styve, Julie Bjørnebye, Ida Wigdler og Maria Agwumaro
Produsert i samarbeid med Dramatikkens hus og Nationaltheatret og Teater Innlandet.
Så hver vår og hver vinter
forså vidt høst og sommer
da ungdommer i bygda dør
hvisker folka om forbannelsen
Ikke spissnutefrosken
eller fettkjukene
gjedda eller myggen
Men
Seqouia og Angerboda som hevner
Henter
Hjem
Til Hel
Lytt
Til de vise, de klokeste, av dem alle
De unge tenåringsjentene
Ikke le
De er det
Voktere av brønnen, holdere av livstrådene
De bærer fortiden
står i nåtiden
Ser inn i fremtiden
Lytt til
Noen forsøk
på å forstå
hvordan det henger sammen
alt sammen
og hvordan det kunne gå som det kunne gå
Velkommen til Fettestad
- utdrag Angerboda-
I Ida Fuglis «Angerboda» blir vi invitert inn i tettstedet Fettestad. Vi møter tre tenåringsjenter,
med navn etter nornene - skjebnemakter fra norrøn mytologi – som prøver å nøste i en
selvmordsbølge som har rammet hjemstedet. Unge gutter går under og forsvinner, og
jentene er nær ved å miste oversikten over begravelsene de har vært i. De gamle mener
bygda er forbannet, at dødsfallene er hevn for gammel urett begått mot et Redwood-tre og
urkvinnen Sequoia, innflyttere som ble med tilbake fra Amerika med en bonde (eller viking?)
for lenge, lenge siden. Så hver vår må treet, som fikk navnet Angerboda, slukke tørsten med
livet til en av bygdas rotløse gutter .
Nå har også Balder forsvunnet. Han gikk fra gatekjøkkenet for å hente oppgaveteksten til en
gruppeinnlevering om ikke-steder . Mens uroen vokser forsøker jentene å forstå forbannelsen
som har rammet bygda – de fordrukne foreldrene, dopet, selvmordene. Og snart kommer
hundreårsflommen.
«Angerboda» er en flerstemt tekst om tap og håpløshet, med klang av både
heimstaddiktning og mystisk skjebnedrama. Som undertittelen sier er det en fragmentert
fortelling om tap, «en sorgmosaikk», men ikke uten betydelig humoristisk snert. Stykket har
et vidt spenn formmessig, men også tematisk. En ramme for stykket er en ventesituasjon, der
de tre tenåringsnornene venter utenfor gatekjøkkenet til Turid - dels volve, dels
sigarettdealer . Limbo-settingen hinter mot klassisk absurdisme, mens dialogen mellom de tre
springer uanstrengt mellom sosialrealisme, munnrapp slacker-livstrøtthet, poetiske
monologer, klassisk talekor, økologiske elegier og samtaler med de døde.
Det et ambisiøst verk, tidvis grenseløst og utflytende, men med et helstøpt univers og en
gjennomført særegen tone, i spenn mellom korthugd tørrvittig sagastil og en dyp sårhet. Den
spesifikke småsteds-rammen og tenåringssjargongen gjør teksten nær og gjenkjennelig,
mens den mørke tonen av «deaths of despair» gir en subtil og spørrende sosialpolitisk
understrøm av famlende unge menn, klassegap og bygdefraflytting. Samtidig gir naturbilder
og lån fra norrøn kosmologi teksten en høy overbygning av mystisk, allmennmenneskelig
karakter. Som svartmetallen – en tilbakevendende referanse i stykket og en viktig eksportvare
fra norske små- og mellomstore tettsteder – er Angerboda både rural og stedløs, breial og
sår, lavklassebarokk, skitten, opphøyet, ektefølt, teatral, gudsforlatt og mørk, men med glimt
av et slags hinsidig håp.
Det er med stor glede vi gratulerer Ida Fugli som vinner av Norsk Dramatikkfestival 2025.
Mesterklasse
Norsk Dramatikkfestival inviterer til en eksklusiv mesterklasse med forfatter, dramatiker og scenekunstner Kathrine Nedrejord.
12.juni kl.10.00-14.00
Sted: Dramatikken hus, prøvesalen
Velkommen!
Skaff deg billett i dag ❤️
Norsk Dramatikkfestival inviterer til en eksklusiv mesterklasse med forfatter, dramatiker og scenekunstner Kathrine Nedrejord.
Foto: Fartein Rudjord
Kathrine Nedrejord (f. 1987) er forfatter, dramatiker og scenekunstner. Nedrejord er samisk med røtter i Kjøllefjord i Finnmark, men har bodd i Paris siden 2011. Hun debuterte i 2010 med romanen Transitt, og i 2014 utkom hennes andre roman, Trengsel. For romanen Forvandlinga (2018) ble hun tildelt Havmannprisen. Fra 2018 til 2020 var Kathrine Nedrejord husdramatiker ved Nationaltheatret. Hun har også skrevet en rekke kritikerroste barne- og ungdomsbøker. Nedrejord ble nominert til Nordisk råds litteraturpris 2023 for romanen Forbryter og straff (2022) og i 2024 vant hun Brageprisen for romanen Sameproblemet.
12. juni kl.10.00-14.00
Sted: Dramatikkens hus, prøvesalen
Billetten er inkludert enkel servering.