Angerboda

av Ida Fugli

12. juni kl. 15.00

Stykket blir presentert i en iscenesatt lesning på Dramatikkens hus

Regi: Sigurd Ziegler

Visuell konsulent: Norunn Standal

Skuespillere: Marika Enstad, Eindride Eidsvold, John Emil Jørgensrud, Joachim Joachimsen, Anne Guri Tvedt, Tom Styve, Julie Bjørnebye, Ida Wigdler og Maria Agwumaro

Produsert i samarbeid med Dramatikkens hus og Nationaltheatret og Teater Innlandet.

Så hver vår og hver vinter

forså vidt høst og sommer

da ungdommer i bygda dør

hvisker folka om forbannelsen

Ikke spissnutefrosken

eller fettkjukene

gjedda eller myggen

Men

Seqouia og Angerboda som hevner

Henter

Hjem

Til Hel

Lytt

Til de vise, de klokeste, av dem alle

De unge tenåringsjentene

Ikke le

De er det

Voktere av brønnen, holdere av livstrådene

De bærer fortiden

står i nåtiden

Ser inn i fremtiden

Lytt til

Noen forsøk

på å forstå

hvordan det henger sammen

alt sammen

og hvordan det kunne gå som det kunne gå

Velkommen til Fettestad

- utdrag Angerboda-

I Ida Fuglis «Angerboda» blir vi invitert inn i tettstedet Fettestad. Vi møter tre tenåringsjenter,

med navn etter nornene - skjebnemakter fra norrøn mytologi – som prøver å nøste i en

selvmordsbølge som har rammet hjemstedet. Unge gutter går under og forsvinner, og

jentene er nær ved å miste oversikten over begravelsene de har vært i. De gamle mener

bygda er forbannet, at dødsfallene er hevn for gammel urett begått mot et Redwood-tre og

urkvinnen Sequoia, innflyttere som ble med tilbake fra Amerika med en bonde (eller viking?)

for lenge, lenge siden. Så hver vår må treet, som fikk navnet Angerboda, slukke tørsten med

livet til en av bygdas rotløse gutter .

Nå har også Balder forsvunnet. Han gikk fra gatekjøkkenet for å hente oppgaveteksten til en

gruppeinnlevering om ikke-steder . Mens uroen vokser forsøker jentene å forstå forbannelsen

som har rammet bygda – de fordrukne foreldrene, dopet, selvmordene. Og snart kommer

hundreårsflommen.

«Angerboda» er en flerstemt tekst om tap og håpløshet, med klang av både

heimstaddiktning og mystisk skjebnedrama. Som undertittelen sier er det en fragmentert

fortelling om tap, «en sorgmosaikk», men ikke uten betydelig humoristisk snert. Stykket har

et vidt spenn formmessig, men også tematisk. En ramme for stykket er en ventesituasjon, der

de tre tenåringsnornene venter utenfor gatekjøkkenet til Turid - dels volve, dels

sigarettdealer . Limbo-settingen hinter mot klassisk absurdisme, mens dialogen mellom de tre

springer uanstrengt mellom sosialrealisme, munnrapp slacker-livstrøtthet, poetiske

monologer, klassisk talekor, økologiske elegier og samtaler med de døde.

Det et ambisiøst verk, tidvis grenseløst og utflytende, men med et helstøpt univers og en

gjennomført særegen tone, i spenn mellom korthugd tørrvittig sagastil og en dyp sårhet. Den

spesifikke småsteds-rammen og tenåringssjargongen gjør teksten nær og gjenkjennelig,

mens den mørke tonen av «deaths of despair» gir en subtil og spørrende sosialpolitisk

understrøm av famlende unge menn, klassegap og bygdefraflytting. Samtidig gir naturbilder

og lån fra norrøn kosmologi teksten en høy overbygning av mystisk, allmennmenneskelig

karakter. Som svartmetallen – en tilbakevendende referanse i stykket og en viktig eksportvare

fra norske små- og mellomstore tettsteder – er Angerboda både rural og stedløs, breial og

sår, lavklassebarokk, skitten, opphøyet, ektefølt, teatral, gudsforla5 og mørk, men med glimt

av et slags hinsidig håp.

Det er med stor glede vi gratulerer Ida Fugli som vinner av Norsk Dramatikkfestival 2025.


Forrige
Forrige

Traven

Neste
Neste

Mesterklasse