Traven

13. juni kl. 13.15

Stykket blir presentert i en iscenesatt lesning på Dramatikkens hus

Regi: Huy Le Vo

Visuell konsulent: Norunn Standal

Skuespillere: Tone Oline Knivsflå

Produsert i samarbeid med Dramatikkens hus og Teater Innlandet.

Kva er ein trave (ei ufullstendig liste):

Eit gap

eit krek

ein dunkel byting

Kor kom han frå?

Sprengd ut av eit muggent egg,

klekt ut av ein ròten kokong.

Nokon trykka på feil knapp på den store maskina.

Var det gud, den jækelen?

Eller var det meg?

Blås ein gnist inn i noko dødt,

gjer det levande.

-utdrag Traven-

I Marthe Reienes sin teatertekst kravler en trave brått ut av mors liv - et uvesen som føder

seg selv: ut av en uvillig og forbløffet mor, ut av «en råtten kokong». Det vrange avkommet

setter premissene og mor forsøker å forstå, forsøker å elske, forsøker å henge med.

Traven tar form som et scenisk dikt i syv deler som kravler og kryper gjennom et tentaklete

språklig landskap mettet med referanser som spenner fra det greske til det gotiske på en

ferd fra Rogaland til Skottland – letende og borende inn i forholdet mellom mor og avkom.

En morsfigur fremmedgjort for sitt eget avkom og sin egen kropp: Som i en feberfantasi

kveiles, åles og vrenges det frem en tekst hvor barnet fremstilles som noe heslig og

plagsomt og morsrollen som noe konfliktfylt og befriende uromantisk. Lengselen etter den

man en gang var er sterkt til stede i denne semi-mytiske manifestasjonen av de mørkere

sidene av morskapet. Teksten en forfriskende radbrekking av den romantiserte morsrollen,

en forstyrrende kraft som trekker både barn og mor ut av alle rosenrøde normer og

forventninger.

Traven er en kompleks teatertekst med språklig særpreg og en uforutsigbar poesi.

Humoristisk, overraskende og nesten uforståelig vikles vi inn i refleksjoner om liv, død,

skapelse og ansvar. Det er brutalt og skjørt på samme tid. Skjelvende og eksplosivt har

Reines skrevet frem en utfordrende tekstflate med rytmisk og scenisk potensial som

utfordrer klassiske kriterier for god dramatikk - om ullent opphav og dyp tilknytning, hvor

døden står like sterkt som fødselen.

Teksten byr også på assosiasjoner som strekker seg langt utover mor og barn som konkrete

skikkelser: Hva er egentlig denne traven? Det vrange barnet fungerer hos Reienes også som

metafor på følelsen av å ha avfødt noe vi ikke vil vedkjenne oss og sider av oss selv vi ikke

klarer å forholde oss til. Stykket evner å utvide forståelsen for kvinners mangefasetterte og

grensesprengende erfaring av fødsel og morskap – både konkret, der de av oss som har født

kan kjenne oss igjen og finne gjenklang i egen kropp; og metaforisk, der hun åpner for en

allmennmenneskelig, kjønnsuavhengig gjenkjennelse av de monstrøse sidene i oss selv og

andre.

“Eg spring som ein hest over Nordsjøen, landar tungt på Rennesøy, den grøne

bakken skjelv, steingardane skjelv, sauene skjelv.

No har eg vore mor. “

Det er med stor glede vi gratulerer Marthe Reienes som vinner av Norsk Dramatikkfestival 2025.

Forrige
Forrige

Bare meg

Neste
Neste

Angerboda