Bare meg

13. juni kl. 18.00

Stykket blir presentert i en iscenesatt lesning på Dramatikkens hus

Regi: Maren Bjørseth

Visuell konsulent: Norunn Standal

Skuespillere: Mari Haugen Einbu, Iver Innset og Deniz Kaya

Musiker: Peder Varkøy

Stykket ble presentert i en iscenesatt lesning i samarbeid med Dramatikkens hus og Riksteatret

Tom Du ser deg rundt. Det er noe med hvordan du gjør det. Det er ikke det at du

ikke kjenner deg igjen, det er mer som om du aldri har vært her før.

Og så stanser du.

Maren Her?

Tom Ja.

Maren Akkurat her? Helt nøyakBg?

Tom Omtrent.

Det er ikke viktig.

Du stanser.

Nei, du bråstanser.

Maren Jeg kan ikke huske hvorfor.

-Utdrag Bare meg-

I en tekst som blander det episke med det situasjonelle og det konkrete med det gåtefulle,

klarer Hans Petter Laberg å lage dramatikk med en helt særegen nerve.

Vi møter Maren som har kommet tilbake til stedet hun bodde før . Her møter hun Tom og

senere Robert. Det er tydelig at Maren er både tiltrukket og frastøtt av de menneskene hun

tidligere har hatt nær kontakt med, både gjennom det hun sier og det hun ikke sier. En fest i

fortiden oppleves som et anker som binder dem alle sammen. Det er en spenning mellom

karakterene og hva de mener har skjedd, ikke har skjedd eller det som burde ha skjedd den

gang da.

Det er tydelig at hovedkarakteren har gjennomgå) noe traumatisk, og at dette påvirker

henne fortsatt. Temaer som grensesetting, kontroll, frigjørelse og idenitet berøres på finurlig

vis. For hva hendte på den festen? Søken etter mellommenneskelig tilknytning, men også

tilknytningen til sin egen fortid og framtid blir belyst på kaleidoskopisk vis. Forholdene vi har

til andre kan være både ødeleggende og helende, samtidig er disse relasjonene smertelig

nødvendige for oss som mennesker.

Formmessig er teksten stringent og ordknapp. Den veksler mellom hverdagslig dialog og et

episk fortellerlag som gir en ekstra dimensjon av noe uavklart til historien. Det er intelligent

gjort, samtidig som det gir en lekenhet til teksten. Det er godt gjort i en tekst med såpass

mørk tematikk. Det fragmenterte i teksten viser sprekker hvor vi kan skimte en fortid som for

Maren er særdeles ubehagelig. Rytmen i teksten antyder en samtale som er vanskelig å føre

og skaper uro.

Tidvis føler vi at vi bare skraper på overflata i karakterene og relasjonene, dette gir leseren

rom for egne fantasier og assosiasjoner og oppleves inspirerende i arbeidet mot en eventuell

iscenesettelse. Det er veldig tydelig at det under ordene ligger en større smerte enn det som

blir uttalt.

Å klare og skrive en tekst som fungerer om et såpass sensitivt tema er en bragd i seg selv. Å

gjøre det med en så raffinert finesse er noe ganske annet. Ikke bare blir vi som lesere sugd

inn i dette mysteriet som ligger i fortiden, men vi blir også utfordret i måten det er skrevet

på. Teksten er tidvis flyktig og fragmentert, slik minner ofte kan være. Ved å blande det

distanserte med det emosjonelle klarer Hans Petter Laberg å holde oss engasjerte som lesere

hele veien.

Teksten ender vemodig, men kan også tolkes åpen, slik Maren avslutter stykket:

Det er bare meg, og en historie som slutter. Og så begynner den.

Den begynner på nytt og på nytt, biter seg i halen, og forsvinner aldri.

Jeg vil at det skal slutte.

Det er bare meg på en benk, i en pub, hjemme.

Det er ingenting der ute.

Det er ikke en lyd.

Det er med stor glede vi gratulerer Hans Petter Laberg som vinner av Norsk Dramatikkfestivalen 2025.

Neste
Neste

Traven