Linde Hodne Linde Hodne

Juryen

Et av festivalens hovedprinsipp er at alle tekstene skal leses anonymt av en jury. Vi takker årets jury for formidabelt arbeid!

“Juryen har latt seg begeistre, provosere, vi har diskutert og assosiert og brukt MANGE timer på dramatikken deres. Det har vært en fryd å finne ut at det norske folk skriver. Langt og kort, emosjonelt og absurdistisk, i startgropa og med sikker penn. Vi har lest 129 stykker og blitt kjent med et uant antall karakterer og problemstillinger, vi har ledd og sperret opp øynene og vi har blitt mektig imponert over alt som beveger seg i landets dramatikere.”

Norsk Dramatikkfestival feirer i 2025

40-årsjubileum! Festivalen har siden etableringen i 1985 vært et viktig springbrett for mange av landets fremste scenedramatikere.

Hvert andre år legger vi ut en utlysning etter ny, norsk dramatikk. Norsk Dramatikkfestival har en åpen tilnærming til hvordan en scenetekst ser ut, så lenge den inviterer til en iscenesettelse, og ikke har vært oppført tidligere.

I år kom det inn hele 129 bidrag!

Alle innsendte tekster blir anonymt juryert. Etter nøye lesning og grundige diskusjoner kom juryen frem til tre vinnertekster, og tre tekster til kortlista.

Tekstene er ulike både med tanke på innhold, form og tenkt målgruppe. Men alle har de et tydelig bankende hjerte i bunn. Juryen opplevde alle tekstene som medrivende, med et språk som vokser organisk frem i dets møte med innholdet. Det er også tekster som oppfordrer til teatrets videre utforskning av dem, for å finne ut hva de er, og kan være, i møte med publikum.

Det har vært en fryd å finne ut at det norske folk skriver. Langt og kort, emosjonelt og absurdistisk, i startgropa og med sikker penn. Vi har lest 129 stykker og blitt kjent med et uant antall karakterer og problemstillinger, vi har ledd og sperret opp øynene og vi har blitt mektig imponert over alt som beveger seg i landets dramatikere.

Tekstene ble presentert gjennom en iscenesatt lesning under festivalen, med profesjonelle skuespillere og regissører. Les mer om programmet her.

På bildet, fra venstre: Silje Vigerust Vinjar, Maren E. Bjørseth, Huy Le Vo og Sigurd Ziegler.

Foto: Lars Opstad


Om jurymedlemmene

Juryen for Norsk Dramatikkfestival 2025 består av Huy Le Vo, Maren E. Bjørseth, Sigurd Ziegler og Silje Vigerust Vinjar.

Huy Le Vo (f. 1984) er skuespiller og regissør utdannet fra Akademi for Scenekunst i Fredrikstad (2007). Han har bred erfaring fra danse- og teaterfeltet, og har arbeidet utøvende, medskapende, skapende og kuraterende både i det prosjektbaserte scenekunstfeltet og ved en rekke institusjonsteatre. Huy er ansatt i skuespiller og danseralliansen og har tidligere vært tilknyttet blant annet Den Nationale Scene, Riksteatret, Hålogaland Teater, Østfold Teater, Akershus Teater/Unge Viken Teater, Brageteatret og Det Vestnorske Teateret.

Maren E. Bjørseth (f. 1984) er utdannet regissør fra Kunsthøyskolen i Amsterdam. Hun har etter endt utdannelse hatt regioppdrag ved flere teatre, i utvalg: Et dukkehjem (2012), en forestilling som ble spilt i Nederland, Tyskland og som gjestet Ibsen-konferansen i Skien. Bjørseth mottok Ton Lutz-prisen for beste regi ved ITs Festivalen i Amsterdam i kategorien beste regi. I 2024 tiltrådte Maren som ny kunstnerisk leder av Norsk Dramatikkfestival og er også leder for juryen.

Sigurd Ziegler (f. 1984) ble uteksaminert fra regilinjen ved Kunsthøgskolen i Oslo i 2021. Han er også utdannet lege fra Universitetet i Oslo. Tidligere har han jobbet som teaterkritiker for Morgenbladet og Norsk Shakespearetidsskrift. Han hadde sin profesjonelle debut med Jon Fosses Nokon kjem til å kome ved Trøndelag teater i 2022 og har gjestet Fossefestivalen med en oppsetning av Fosses Eg er vinden. Sist var han aktuell med uroppføringen av Sudden death av Petter Rosenlund ved Det Norske Teatret. Sist også kjent for Byen av Martin Crimp, denne ble spilt på Studioscenen på Trøndelag teater.

Silje Vigerust Vinjar (f. 1982) er styremedlem i Norsk Dramatikkfestival, og jobber til daglig som produsent på Riksteatret. Hun har tidligere jobbet ved bla. Det Norske Teatret, DUS - Den Unge Scenen og Norsk Dramatikkfestival. Som kunstnerisk leder av Norsk Skuespillersenter var hun initiativtager og redaktør for monologbøkene Ådissjen og Monolung, og mottok i 2012 Dramatikerforbundets pris “Håndtrykket” for sin innsats for norsk dramatikk.

Les mer
Linde Hodne Linde Hodne

Varsla

Varsla

Av Stian F. Kristiansen

De tre tekstene fra “kortlista” presenteres gjennom samtale med dramatikerne under Norsk Dramatikkfestival 13.juni kl 15.15. Samtalen ledes av Line Heie Hallem fra Vega Scene og Maren E. Bjørseth.

Sted: Dramatikkens hus

De utvalgte tekstene vil også presenteres i større utdrag på Vega scene 26.august som en del av «De ultimate».

13.juni kl 15.15

De tre tekstene fra “kortlista” presenteres kort gjennom samtale med dramatikerne.

Samtalen ledes av Line Heie Hallem fra Vega Scene og Maren E. Bjørseth.

De utvalgte tekstene vil også presenteres i større utdrag på Vega scene 26.august som en del av «De ultimate».

«Lyden av små føtter som ikke treffer bakken.

Lyden av små kropper

som stuper framover
sklir langs bakken før de stanser opp og blir liggende.»
-Utdrag Varsla-

En familie er på flukt. Fra hva? Til hva? Personer og steder er ikke spesifikke og dette gjør det mulig å lese inn mange av vår tids nåværende og framtidige kriser inn i teksten. I tillegg til å være politisk og eksistensiell evner den også å være empatisk og emosjonell. Den er medrivende i sin grusomhet, oppfattes som både utrolig sørgelig og samtidig rødglødende forbanna. Teksten er ren, klar, grusom og meget visuell.

I en kort og klar tekstflate blir vi tatt med inn i en verdensdystopi. Verden har gått under, det foregår en klimaflukt og en søken etter en mulighet for å holde seg i live. Dette er en dystopi for én til fire skuespillere. I en tid hvor vi alle prøver å finne måter vi kan håndtere verden på, er det et under å lese en så mørk tekst som får fram alvoret vi befinner oss i, et alvor vi selv har bragt oss inn i. En tekst om unnlatelsessynden hele menneskeheten har gjort seg skyld i.

Les mer
Linde Hodne Linde Hodne

På kanten av et stup

På kanten av et stup

Av Benjamin Andersen

De tre tekstene fra “kortlista” presenteres gjennom samtale med dramatikerne under Norsk Dramatikkfestival 13.juni kl 15.15. Samtalen ledes av Line Heie Hallem fra Vega Scene og Maren E. Bjørseth.

Sted: Dramatikkens hus

De utvalgte tekstene vil også presenteres i større utdrag på Vega scene 26.august som en del av «De ultimate».

13.juni kl 15.15

De tre tekstene fra “kortlista” presenteres kort gjennom samtale med dramatikerne.

Samtalen ledes av Line Heie Hallem fra Vega Scene og Maren E. Bjørseth.

De utvalgte tekstene vil også presenteres i større utdrag på Vega scene 26.august som en del av «De ultimate».

«Gud skapte verden for å drømme. Uten drømmen finnes ingenting»
 (Kharim)
-Utdrag På kanten av et stup-

Tre ungdommer sitter under ei gigantisk, opplyst nattbordslampe. Tre gutter som deler tanker om Gud, på en liten flekk midt i universet. Hvor befinner de seg? Hvor skal de hen? Det er tydelig at det finnes en verden utenfor og bakenfor der de befinner seg. Truende lyder når fram til dem og påvirker den ene mer enn den andre. For klarer vi egentlig å bry oss om verden som finnes utenfor vår egen lille sfære?

Kharim, Oskar og Yousef snakker om Gud, om verden, om hvor vi kommer fra og om hvor vi er på vei. En helt konkret situasjon med tre snakkende gutter blir til en større metafor for hvor hele menneskeheten befinner seg. Vi kaster steiner ut i tomrommet og inn i evigheten, men hvor fører det oss? En eksistensiell dialog med stor underfundighet og innsikt.

Les mer
Linde Hodne Linde Hodne

Det som er viktig

Det som er viktig

Av Erlend Rødal Vikhagen

De tre tekstene fra “kortlista” presenteres gjennom samtale med dramatikerne under Norsk Dramatikkfestival 13.juni kl 15.15. Samtalen ledes av Line Heie Hallem fra Vega Scene og Maren E. Bjørseth.

Sted: Dramatikkens hus

De utvalgte tekstene vil også presenteres i større utdrag på Vega scene 26.august som en del av «De ultimate».

13.juni kl 15.15

De tre tekstene fra “kortlista” presenteres kort gjennom samtale med dramatikerne.

Samtalen ledes av Line Heie Hallem fra Vega Scene og Maren E. Bjørseth.

De utvalgte tekstene vil også presenteres i større utdrag på Vega scene 26.august som en del av «De ultimate».

«Nå skulle jeg sikkert - Jeg burde sikkert sagt noe klokt.
Men akkurat nå - Akkurat her og nå så ... så veit jeg ingenting.»
(Harald)
-Utdrag Det som er viktig-

Et hus, en familie, en ringeklokke som ikke virker, en kopp med affeksjonsverdi, en bedrift som har gått fra far til sønn, en masete nabo, en sønn med karriere som kommer for sent til en felles middag.

Vi befinner oss i familien Viks hjem hvor Harald (førtidspensjonert bilmekaniker) og Mona (pensjonist) bor sammen. Sønnen Thomas (som driver bilverkstedet i dag) frekventerer huset hyppig, det samme gjør naboen Helle, mens sønnen David, som er stortingspolitiker lar vente på seg. Det er duket for et klassisk, morsomt og medrivende drama.

Erlend Rødal Vikhagens «Det som er viktig» er et familiedrama i naturalistisk format, og håndverksmessig prikkfritt sådan. Selv om formen er klassisk treffer den samtiden presist, og stykket klarer uten påtrengende fakter å virvle opp problemstillinger knyttet til klasse, generasjonskløfter, kjønn og samhold. Det er en tekst med store perspektiver som samtidig føles nær og sår.

Les mer