Dramatikkfestivalen 2023
Festivalen gikk av stabelen 14.,15. og 16.juni 2023 under Heddadagene på Dramatikken hus.
Programmet bestod av scenesatte lesninger av ovennevnte utvalgte tekster, samtaler og fagprogram:
Onsdag 14.juni 2023
Ukrainske stemmer – samtale og intervju med tre ukrainske kunstnere, Andrew Palatnyi, Sofiia Melnyk og Mariia Drachuk.
Samtalen ble ledet av dramaturg Kristoffer Spender.
Offisiell åpning av festivalen- Kulturpolitisk rådgiver i Kultur- og likestillingsdepartementet holdt hilsningstale fra Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen og offisielt åpnet festivalen.
FERIEFAEN KAFFEFAEN PAPPAFAEN
av Elisabeth Helland Larsen
Skuespillere: Emma Nymann, Tone Oline Knivsflå og Simon Wroldsen.
Instuktør: Ivar Furre Aam.
Stykket ble presentert i en iscenesatt lesning i samarbeid med Dramatikkens hus, Nationaltheatret og SPKRBOX. Visningen ble etterfulgt av en samtale med dramatiker og instruktør, ledet av dramaturg Ole Johan Skjelbred.
Torsdag 15.juni 2023
Kortlista
Utdrag fra tre tekster på juryens kortliste av Anna Renolen, Benedicte Sundsbø og Ida Fugli
Skuespillere: Anne Wiig, Maria Agwumaro, Sebastian Myers, Ida Göransson, Sacha Slengesol Balgobin og Jenny Ellegård.
Instruktør: Espen Hjort
Arrangementet ble presenteret i samarbeid med Dramatikkens hus, Riksteatret og SPKRBOX. Og ble etterfulgt av en samtale med dramatikerne og instruktør, ledet av Malmfrid Hallum.
Den nye vinen- Fagsamtale med Maiken Schjøll Frisch,
Julian Karenga og Even Torgan
Samtalen ble ledet av Kristofer Blindheim Grønskag
Byen av glass
av Erlend Rødal Vikhagen
Skuespillere: Hannah Konjo, Hans Magnus Hildershavn Rye, Emil Rodrigo Jørgensen, Sunniva Moratiwa Mathe og Jacob Jensen.
Instruktør: Toril Solvang
Stykket ble presenteres i en iscenesatt lesning i samarbeid med Dramatikkens hus, Riksteatret og Nationaltheatret. Visningen ble etterfulgt av en samtale med dramatiker og instruktør, ledet av dramaturg Mari Moen.
Fredag 16.juni 2023
Mesterklasse med Lot Vekemans- Norsk Dramatikkfestival inviterte til mesterklasse med en av verdens ledende dramatikere, Lot Vekemans.
Arrangementet foregikk på engelsk og hadde en varighet på 4 timer. Dette arrangementet hadde begrensede plasser, 30 personer, og ble raskt fulltegnet. Vi utvidet derfor med 15 plasser som ble revet vekk like raskt.
Eg slepp ho aldri
av Marie Longva Danielsen
Skuespillere: Seda Witt, Vilde Moberg, Gina Lindås Theodorsen.
Instruktør: Maritea Dæhlin
Stykket ble presentert i en iscenesatt lesning i samarbeid med Dramatikkens hus og Nationaltheatret. Visningen ble etterfulgt av en samtale med dramatiker og instruktør, ledet av dramaturg Hilda Levin.
Heksa som dramatiker- Fagsamtale med Lost and Found productions
om Witch Club Satan
Nikoline Spjelkavik og Victoria Røising i samtale med Saila Hyttinen.
Dramatikkfestivalen 2019
TORSDAG 13.06
17:00
Festivalåpning
Dramatikkens hus
Velkommen ved Victoria Meirik, kunstnerisk leder i Norsk Dramatikkfestival og Line Rosvoll, kunstnerisk leder på Dramatikkens hus.
Gjestetaler: Demian Vitanza.
Samtale med årets dramatikere: Rolf Kristian Larsen, Veronika Erstad, Tale Næss, Birgitte Larsen, Liv Marit Weberg, Nelly Winterhalder og Daria Osipova.
18:30
Solveig: .. peer aspera ad astra
Rolf Kristian Larsen
Dramatikkens hus
Dette er en forestilling som tar for seg Solveigs reise i Peer Gynt. Som andre kvinner i dramatikken er også hun en underfortalt karakter, kanskje den mest underfortalte av dem alle. Hun kalles ofte for verdens minste hovedrolle og med dette stykket ønsker Heidi Ruud Ellingsen og Rolf Kristian Larsen å fortelle hennes versjon av historien; om seg selv, sitt liv og om forholdet til Peer Gynt.
Komponist: Erlend Skomsvoll
Regissør: Rolf Kristian Larsen
Skuespillere: Heidi Ruud Ellingsen, Tone Danielsen
Musikere: Birger Mistereggen, Håvard Stubø, Elisabeth Lid Trøen
Produsent: Margrethe Aaby
I samarbeid med: Riksscenen, Peer Gynt Stemnet på Gålå
Støttet av: Fritt Ord, NOPA, Fond for lyd og bilde
Produksjonstid: 4 uker
Varighet: 90 minutt
21:00
Eg skal fortelje deg om mitt liv
Veronika Erstad
Dramatikkens hus
Eg skal fortelje deg om mitt liv handlar om einsemd og om å søke mot andre. Når er det for seint å få barn? Om å ta valget om å få barn aleine, med all tvil det kan innebære. Kva er det som pregar det livet vi lever, og dei valga vi tar?
Veronika Erstad er oppvaksen i Rosendal og bur i Bergen. Har studert ved Forfatterstudiet i Bø, i Tromsø og ved Norsk Barnebokforfatter (NBI) si forfatterutdanning i Oslo. Ho debuterte som forfattar med diktsamlinga Eg er så nær morgonen eg kan kome i 2015, og har sidan gjeve ut fleire bøker for vaksne og barn.
Regissør: Miriam Prestøy Lie
Skuespiller: Idun Losnegård
Scenografisk festivalkonsept: Sir Grand Lear
Produksjonstid: 10 dager
Iscenesatt lesning i samarbeid med Hordaland Teater og Sogn og Fjordane Teater
Fotograf: André Løyning
Varighet: 60 minutter
FREDAG 14.06
11:00 - 13:30
n.e.v.e.r.l.e.t.g.o
Rolf Kristian Larsen
Dramatikkens hus
Hun vil ha barn, med ham. Og foreldrene hans vil mer enn noe annet i verden ha barnebarn. Men han vet ikke. Verken om barn, eller henne.
Stykket handler om kjærlighet og forhold, om alderdom og familie, valg og vegring. Og om hvordan noen ganger så tar livet valg for deg, enten du vil eller ikke.
Rolf Kristian Larsen er skuespiller og dramatiker. Som skuespiller har han medvirket i en rekke filmer og tv-serier som Mannen som Elsket Yngve, Kompani Orheim, Kongens Nei, Kampen om Tungtvannet, Nobel og Heimebane. Han ble utdannet fra Statens Teaterhøgskole i 2012, og har siden jobbet ved Nationaltheatret og Det Norske Teatret. I oktober 2018 ble debutverket l.i.f.e.g.o.e.s.o.n satt opp på Det Norske Teatret og mottok strålende kritikker.
Regissør: Rolf Kristian Larsen
Skuespillere: Hildegun Riise, Per Kjerstad, Julie Støp Husby, Heidi Toini, Tobias Santelmann
Scenografisk festivalkonsept: Sir Grand Lear
Iscenesatt lesning.
Produksjonstid: 1 time
Foto: J. W. Hendricks
Varighet: 150 minutt, inkl pause.
18:00 - 19:00
RING RING RING
Daria Osipova
Dramatikkens hus
Ensomhet møter religiøs tvil møter seksuell frustrasjon møter familietrøbbel møter kapitalisert høytid og fullstendig fravær av kontakt med sine følelser. Kulde og mørke. Forvirring og en lengsel etter varme, desperate forsøk på å oppleve den, og panisk flukt når varmen først kommer. RING RING RING er forfatterens første helaftens forestilling som forsøker å stille spørsmål, besvare dem, og finne fotfeste i en verden i oppløsning.
Daria Osipova er en norsk-russisk forfatter som studerer Allmenn litteraturvitenskap ved NTNU Trondheim. Hun har tidligere studert ved Biskops Arnö Författarskola, og er periodevis aktiv ved Lokstallen Kulturverksted i Stjørdal som dramaturg med mer. Hun er også en del av Unge Dramatikere 2 v/Trøndelag Teater. Osipova var Norges representant ved Interplay Europe 2016, og hennes inspirasjonskilder er musikk, natur og mellommenneskelige relasjoner. Menneskets psyke og religiøse temaer er også interesser som spirer inn i hennes skriving.
Regissør: Fredrik Longva
Skuespillere: Hildegunn Eggen, Trond Peter Stamsø Munch, Ida Klem, Jon Lockert Rohde.
Scenografisk festivalkonsept: Sir Grand Lear
Produksjonstid: 10 dager
Iscenesatt lesning i samarbeid med Trøndelag Teater
Foto: Privat
Varighet: 60 minutt
19:30 - 20:30
Rådyret på den andre siden av elva
Birgitte Larsen
Dramatikkens hus
Rådyret på den andre siden av elva utspiller seg i Susannes barndomshage, hvor Susanne er hjemme på ferie. Hun har invitert venninnene sine Angelika, Kassandra og Kine til å være der sammen med henne. Den ene er nyoperert, den andre er nyforelsket og den tredje er forfatter. Etter en stund stikker kusinen Tanja hodet sitt ut av et vindu. Tanja er en bereist person med en mystisk og litt svevende kjæreste, fortelleren Demian. Tanja vil at Demian skal fortelle en fortelling for kvinnene. Etter hvert vil noen bade. På den andre siden av elva står hele tiden et rådyr helt stille og følger med på menneskene. Eller gjør det det? Rådyret på den andre siden av elva er en samtale om det som finnes og det som ikke finnes og det som fantes for ikke lenge siden.
Birgitte Larsen er oppvokst på Feda og bosatt i Oslo. Hun gikk på skuespillerlinjen ved Statens teaterhøyskole i 2000- 2003 og studerte ved Skrivekunstakademiet i Hordaland i 2015- 2016. Siden 2004 har hun vært ansatt på Nationaltheatret. Birgitte Larsen er lilithist og har i det siste også jobbet med lilithistisk filmproduksjon sammen med Itonje Søimer Guttormsen.
Regissør: Kamilla Bach Mortensen
Skuespillere: Ågot Sendstad, Kjersti Botn Sandal, Henriette Marø, Kjersti Tveterås, Mariann Hole, Håkon Ramstad.
Scenografisk festivalkonsept: Sir Grand Lear
Produksjonstid: 4 dager
Iscenesatt visning i samarbeid med Nationaltheatret
Foto: Kyrre Hellum
Varighet: 60 minutt
21:00
Å skrive underveis
Samtale
Dramatikkens hus
Dramatikkfestivalen har i mange år mottatt tekster som er mer eller mindre ferdige men i de senere år har vi åpnet for tekster som er skisser eller ideer. Vi ønsker å fokusere på hva det betyr å skrive mens man skaper en forestilling. En stor del av produksjonsapparatet rundt dramatikere og scenekunstnere er rettet mot å skrive ferdige tekster til en produksjon. Men hva skjer når man ønsker å skrive underveis? Festivalen har invitert dramatikere og scenekunstnere som kan belyse hva det betyr å nettopp skrive underveis.
Samtalen ledes av kunstnerisk leder for festivalen, Victoria Meirik. De inviterte deltakerne er dramaturg Anne Holtan, regissør Fredrik Hannestad, regissør Jonas Corell Petersen og forfatter Cathrine Myhre Solbjør.
I forbindelse med samtalen vises gjesteforestillingen That’s it under festivalen lørdag 15.juni kl 21.00 på Kunsthøgskolen i Oslo. Dette er en del av Anne Holtan sitt masterprosjekt Å skrive Underveis ved Teaterhøgskolen i Oslo.
Alle samtaler og seminar under Dramatikkfestivalen har fri entre. Velkommen!
LØRDAG 15.06
12:00 - 12:45
Høna, egget og reven
Nelly Winterhalder
Dramatikkens hus
Høna legger endelig et egg. Hun reiser seg et øyeblikk – plutselig er egget borte! Og i reiret ligger Reven. Høna og Reven starter en eventyrlig jakt etter egget.
Høna, Egget og Reven er en slapstick-scenetekst for barn fra 3-5 år og alle voksne. Om motgang, tilhørighet og vennskap, og om barn som blir annerledes enn foreldrene tror. En hyllest til det uperfekte livet.
Nelly Winterhalder er en tysk dramatiker, scenekunstner og oversetter. I tillegg til en Mastergrad i scenetekst fra Kunsthøgskolen i Oslo har hun en Mastergrad i litteraturvitenskap og skuespillerutdanning fra Munchen. Siden 2006 har Winterhalder bodd i Norge, hun jobber med scenekunst i ulike konstellasjoner og gjerne på flere språk. Winterhalder debuterte som dramatiker i Norge med alt i boks på Norsk Dramatikkfestival i 2009. Siden har hennes scenetekster blitt vist i Norge, Sveits, Østerrike, Italia og Nicaragua.
Regissør: Toril Solvang
Scenografisk festivalkonsept: Sir Grand Lear
Lysdesign: Tobias Leira
Skuespillere: Geir Kvarme, Judy Nyambura Karanja, Julie Støp Husby, Emil Rodrigo Jørgensen
Produksjonstid: 4 dager
Iscenesatt visning i samarbeid med Tigerstadsteatret og Det Norske Teater.
Foto: Privat
Varighet: 60 minutt
13.30 - 15.00
Nedenifra og opp?
Seminar
Dramatikkens hus
Hva betyr det å skrive fra barn og unges perspektiv? Er det mulig? Vil voksne alltid skrive ovenfra og ned?
Hva slags strategier har dramatikere som skriver for barn og unge for å sikre at de «ser» det barnlige eller ungdommelige?
Er det så enkelt som å være «i øyehøyde» eller se alt «nedenifra og opp»?
Dramatikerne Tale Næss, Nelly Winterhalder og Liv Marit Weberg er med i årets Dramatikkfestival med tekster for barn og unge.
Deres tekster vil være utgangspunkt for seminaret, men det er ikke en forutsetning for publikum å ha lest eller sett forestillingene.
Dramatikerne skal samtale med hhv Hildur Kristinsdottir, Kristina Kjeldsberg og Nils Petter Mørland.
Seminaret ledes av Gunnar Germundson.
Seminaret er støttet av Dramatikerforbundet.
16:00 - 17:00
Hvem er fienden?
Liv Marit Weberg
Dramatikkens hus
Hvem er fienden er en scenetekst om fire ungdommer som ikke har valgt å være der de er. De har heller ikke valgt hvem de er der med. Ungdommene har forskjellige strategier i møte med tvangen; noen spiller med, andre yter motstand. Teksten utforsker maktkampen i rommet der de tvinges til å være for sitt eget beste.
Liv Marit Weberg har gått på Norsk barnebokinstitutts forfatterutdanning og har tidligere gitt ut to romaner for ungdom: Jeg blir heldigvis ikke lagt merke til (2014) og Det er heldigvis ingen som trenger meg (2015). I 2018 kom den tredje romanen hennes: Påstander om meg i tilfeldig rekkefølge. Ellers jobber hun for tiden med nettundervisning om samtidslitteratur for barn og unge ved Norsk Barnebokinstitutt.
Regissør: Even Torgan
Skuespillere: Trine Wiggen, Andrea Berntzen, Jakob Fort, Sacha Slengesol Balgobin, Hedda Gundersen Gullikstad.
Regiassistent: Rebekka Jynge
Scenografisk festivalkonsept: Sir Grand Lear
Lysdesign: Tobias Leira
Produksjonstid: 10 dager
Iscenesatt visning i samarbeid med Brageteatret
Foto: Siri Skjelderup
Varighet: 60 minutt
17.45
Å skrive for lyd
Samtale
Vega scene, foajeen
Hva innebærer det å skrive for lyd? Hvorfor er det annerledes enn å skrive for et visuelt rom? Det opplagte svaret er at vi ikke ser i hørespillet, teksten, det som sies i dialogen blir våre øyne, men er det den eneste forskjellen? Hva er lyddramaets muligheter, hvilke virkemidler har vi og hvordan påvirker det teksten.
Deltakere: Tale Næss, Katinka Rydin, Liv Heløe, Andrea Bræin Hovig.
Teatersjef Gunhild Nymoen i Radioteatret leder samtalen før vi får se Sweatshop Aleppo av dramatiker Tale Næss, regissert av Katinka Rydin. Visningen er en iscenesatt lesning av radioteater i samarbeid med Vega Scene, Vega Ung og NRK Radioteatret.
Liv Heløe er en norsk skuespiller og dramatiker. Hun har skrevet både skuespill og hørespill. Heløe har arbeidet som skuespiller ved blant annet Riksteatret, Teatret Vårt, Det Åpne Teater, Den Nationale Scene, NRK Drama og ved Nationaltheatret
Andrea Bræin Hovig er skuespiller, sanger og barnebokforfatter. Hun har hatt flere roller ved Det Norske Teatret, Nationaltheatret, Oslo Nye samt flere filmroller. Hun har blant annet vært med i Liv Heløes hørespill Briskeby som ble sendt i Radioteatret.
Tale Næss er en prisbelønt forfatter, dramaturg og dramatiker. Hun skriver for scenen, radio og film, og gjerne i tverrkunstneriske konstellasjoner. En fasinasjon for stemmen er sentral i det hun gjør. Hun er en av de utvalgte dramatikerne under årets festival hvor hun viser teksten Sweatshop Aleppo i etterkant av samtalen.
Katinka Rydin Berge er regissør som i de siste årene har jobbet med ny norsk og nordisk dramatikk for scene og radio. Hun jobber ofte med å videreutvikle skuespillerens kunstnerskap og kompetanse i arbeidet med en ny tekst. Hun har vært med å etablere og gründe Vega Scene og er kunstnerisk leder her sammen med Hege Aga Edelsteen og Truls Foss. Under årets festival er hun regissør på den utvalgte sceneteksten Sweatshop Aleppo skrevet av Tale Næss. Visningen settes opp i samarbeid med Vega Ung, Vega scene og NRK Radioteater for Norsk Dramatikkfestival.
Varighet: 1 time
Dato: 15.juni
Tidspunkt: 17.45 – 18.45
Sted: Vega scene, Foajeen
Gratis inngang.
19:00 - 20:00
Sweatshop Aleppo
Tale Næss
Vega scene
En natt. To jenter og en sanndrømt gutt. Gutten følger krigen i Syria fra soverommet. Jentene følger den fra en sweatshop i Izmir. Krigen har skilt dem fra hverandre, men de kan fortsatt møtes i drømmene. Der kan de sykle gjennom Europa. Der kan Meriam være en supernova. Der er Sara rød som en soloppgang. Sweatshop Aleppo er et stykke om det som går i stykker og det som aldri kan ødelegges.
Tale Næss er en prisbelønt forfatter, dramaturg og dramatiker. Hun skriver for scene, radio og film, og gjerne i tverrkunstneriske konstellasjoner. En fascinasjon for stemmen er sentralt i det hun gjør. Hennes stykker har blitt satt opp nasjonalt og internasjonalt. I dag er hun PHD-stipendiat i scenetekst på Kunsthøgskolen i Oslo og medlem av scenekunst-kollektivet StatEks, som produserer forestillinger og turnerer i Norge og i utlandet.
Regissør: Katinka Rydin Berge
Skuespillere: Ungdommer fra Vega Ung, Espen Løvås og Hege Aga Edelsteen
Scenografisk festivalkonsept: Sir Grand Lear
Produksjonstid: 10 dager
Iscenesatt lesning av radioteater i samarbeid med Vega Scene, Vega Ung og NRK Radioteatret
Foto: Trond Peter Stamsø Munch
Varighet: 60 minutt
21:00
Gjesteforestilling: That's it
Anne Holtan
Kunsthøgskolen i Oslo
Veggene holder dere sammen.
Du vet at dette rommet alltid vil være utenfor hukommelsens rekkevidde
Myten om den klarsynte Kassandra og et stadig pågående opprør mot strukturer som fasiliterer for maktmisbruk har vært inspirasjonskilder til forestillingen.
Alle de som befant seg på nederste dekk- visste det.
De som kastet opp på do – visste det.
De på mellomdekket var fullt opptatt med å dekke bord med sølvtøy.
De som satt på skipsbroen speidet ut i horisonten for å kunne styre det hele i havn med æren i behold.
Kommandolinjene var klare da rottene kravlet oppover fra bunndekket og bet seg fast i buksebeina.
That´s it? er en del av Anne Holtans avgangsprosjekt i master teater med fordyping scenetekst. Tekstene er skrevet underveis i masterstudiet. Forestillingen ble vist første gang 15. og 16. mai. 2019, og ble deretter invitert til og vises i forbindelse med Dramatikkfestivalen under Heddadagene.
Fredag 14.juni arrangerer Dramatikkfestivalen samtalen Å skrive underveis med blant annet Anne Holtan, Jonas Corell Petersen og Cathrine Myhre Solbjør. Den ønsker å fokusere på hva det betyr å skrive mens man skaper en forestilling. Dramatikkfestivalen har i mange år mottatt tekster som er mer eller mindre ferdige, men i de senere år har den åpnet for tekster som er skisser eller ideer. Store deler av produksjonsapparatet rundt dramatikere og scenekunstnere er i dag rettet mot å skrive ferdige tekster til en produksjon. Men hva skjer når man ønsker å skrive underveis? I forbindelse med denne samtalen vises forestillingen That´s it? under festivalen.
Skuespillere/dansere:
Iselin Shumba
Torbjørn Davidsen
Fredrik Høstaker
Magdalene Solli
Kyuja Bae
Jonas Øren
Tekst, regi og scenografi: Anne Holtan
Lyddesign: Jon Platou Selvig
Video/lysdesign: Oscar Udbye
Kostyme: Eli Beate Vevang
Dramatikkfestivalen 2017
Fredag 9.juni
18:00
Reven og Ulven
Nelly Winterhalder
Hallen
Reven og Ulven: Det var en gang en radmager Rev og en umettelig Ulv. Begge har rømt til den mørke, gurglende skogen: Reven løper fra fristelsene, Ulven løper fra kontrollen. Hver av dem er den andres største fare. Og hver av dem er den andres eneste sjanse.
Teksten undersøker i fragmenter og fortellinger hvordan mennesker beveger seg i skogen mellom det dyriske og det kroppsidealistiske, dratt mellom gjemmested og scene.
Dramatiker: NELLY WINTERHALDER
Kollektivet rundt regissør Hildur Kristinsdottir, utøverne Ellen Andreassen og Line Starheimsæter har jobbet med teksten som et av flere likestilte virkemidler og skapt en visuell, fysisk og lydlig forestilling. Urpremiere var i januar 2017 på Tou Scene i Stavanger.
Tekst: Nelly Winterhalder
Regi: Hildur Kristinsdottir
Utøvere: Ellen Andreassen og Line Starheimsæter
Musikk/lyd: Magnus Børmark
Scenografi/kostyme: Thale Kvam Olsen
Forteller/lyd: Anders Borchgrevink
Lys: Oscar Udbye
Produsent: Mona Larsen
Lengde: 1 timer
Produksjonstid: 6 uker
Kjøp BILLETT
Forestillingen er co-produsert av Tou Scene og støttet av Norsk Kulturråd, Fond for lyd og bilde, Fond for utøvende kunstnere, Fritt ord, Fond for frilansere, Seanse, Sorialab og Dramatikkens hus.
19:00
Dramatikersamtale
Nelly Winterhalder
Hallen
Nelly Winterhalder, (f.1979 i Tyskland), er dramatiker, skuespiller og oversetter. I tillegg til master i scenetekst fra Teaterhøgskolen i Oslo har hun mastergrad i litteraturvitenskap og skuespillutdanning fra Munchen. I 2006 flyttet Winterhalder til Norge, hun jobber i ulike konstellasjoner og på flere språk. Winterhalder debuterte som dramatiker i Norge med alt i boks på Dramatikkfestivalen i 2009. Siden har hennes scenetekster blitt vist i Norge, Sveits, Østerrike, Italia og Nicaragua.
Kjøp BILLETT
22:00
Åpningsfest
Dramatikkfestivalen og Heddadagene 2017
Nationaltheatret
Velkommen til åpningsfest for DRAMATIKKFESTIVALEN og HEDDADAGENE!
Etter Reven og Ulven er det mulig å få med seg “Begynnelser” av Carl Frode Tiller og De Utvalgte kl 20:00 på Nationaltheatret (gjestespill fra Trøndelag Teater). Forestillingen varer i to timer, og så er det duket for fest i Nationaltheatrets fasjonable publikumsrestaurant i 2. etasje! Det blir noe lett og bite i og DISCO!
Ingen påmelding, alle som deltar på Heddadagene og Dramatikkfestivalen er invitert til festen.
Før festen er alle velkommen til å møtes på Oslo Mekaniske etter ‘Reven og ulven’.
NB: Billett til ‘Begynnelser’ kjøpes via Heddadagene og er ikke inkludert i Dramatikkfestivalens fredagspass.
Lørdag 10.juni
10:00
Frokostsamtale: Teater Aalborg og dansk dramatikk
Jens Christian Lauenstein Led
Oslo Mekaniske
Dramatikkfestivalen inviterer til samtale med sjefdramaturg Jens Christian Lauenstein Led fra Aalborg Teater i Danmark.
Hør om deres arbeid med utvikling av ny dansk dramatikk. De siste sesonger har teatret blant annet jobbet med tre yngre dramatikere (Henrik Szklany, Julie Maj Jacobsen og Thomas Markmann) der de har valgt en aktiv rolle i utvikling av tekst til sitt teater, skuespillere, publikum og by.
Servering av kaffe og enkel frokost.
Kjøp BILLETT
11:00
Orgeltåke
Tom Ingar Eliassen
Oslo Mekaniske
Vi følger to familier i Norge. Den ene er på flukt over en fjord i båt, den andre sitter hjemme i stua og spiser Taco. Rammene rundt familiene er høyst ulike, men det viser seg at begge strever med en fortvilelse som gradvis glir over i usikkerhet og redsel. Disse familiehistoriene flettes sammen av orgelmusikk og naturelementene. Men det er også fortellingen om et land hvor det faller steiner i sjøen, hvor de fleste forsøker, men ikke får det helt til.
Dramatiker: TOM INGAR ELIASSEN
ISCENESATT LESNING i samarbeid med Det Norske Teatre.
Regi: Tatu Hämälainen
Skuespillere: Per Schaaning, Heidi Gjermundsen Broch, Paul Åge Johannessen, Elisabeth Sand
Produksjonstid: 4,5 dager
Kjøp BILLETT
13:00
Seminar
Hvordan bli en merkevare som dramatiker
Hallen
I England velger gjerne publikum forestilling etter hvem som er dramatikeren, i Finland selges hver annen teaterbillett til finsk dramatikk, i Norge sies det at folk flest går i teater for å se kjente skuespillere.
En ting er å skrive en tekst. Noe helt annet er å selge den. Noen teatertekster blir klassikere i sin tid. Skyldes det at de er spesielt gode, at de er originale, at dramatikeren har en særegen stemme, at de er spesielt spillbare, at tolkningsmangfoldet er stort – at tekstene er så åpne at alle kulturer kan finne sin plass i dem? Eller er det tekstens tema? Og/eller at noen som er gode til å selge har lyktes i jobben?
Etableringen av Dramatikkens hus har gitt bedre arbeidsvilkår for mange som ønsker å skrive for scenen – men å drive agentur ligger ikke inn under Dramatikkens hus sitt ansvarsområde. Ei heller for Dramatikkfestivalen, selv om festivalen alltid har hatt som et underliggende ønske at tekstene/produksjonene skal få et liv etterpå.
Teaterforlaget Songbird i Bergen ble nylig etablert som det første med kun norske opprettshavere i stallen. Fra før har to aktører – Columbine med base i Sverige og Nordiska Strakosch med base i Danmark – vært dominerende, begge med en internasjonal portefølje. Norsk dramatikk konkurrerer med internasjonal dramatikk som er fulgt av godt informasjonsmateriale fra utenlandske agenturer, men mange norske dramatikere som blir oppført i Norge står uten agent.
Hvilke norske dramatikere spilles utenlands og hvorfor? Er det avgjørende å ha agent for å nå ut i verden? Hvordan finner norske teaterhus utenlandsk samtidsdramatikk? Er en forestillings suksess i hjemlandet avgjørende? Spiller det en rolle hvilke regissører som har iscenesatt teksten tidligere? Er det ofte regissør som foreslår en tekst? Hvordan bygger norske teaterhus publikum, brukes dramatikeren for å selge en forestilling? Hva gjør myndighetene gjennom UD eller Kulturdepartementet eller NORLA (Norwegian literature abroad) for å fremme norsk dramatikk ute?
Dramatikkfestivalen inviterer dramatikere med utenlandserfaring, markedsansvarlige ved norske teatre, Danse- og teatersentrum, Dramatikerforbundet og Dramatikkens hus for å diskutere strategier for å øke dramatikerens synlighet.
Ordstyrer er Karen Frøsland Nystøyl, scenekunstkritiker i NRK.
Panel:
Line Rosvoll, Dramatikkens hus
Representant fra Dramatikerforbundet
Tove Bratten, Danse- og teatersentrum
Kristofer Grønskag, dramatiker
Malmfrid Hovsveen Hallum, dramatiker
Carl Morten Amundsen, sjefsdramaturg ved Det norske teatret
Svend Aavitsland, markedssjed ved Nationaltheatret
Peer Perez Øian, regissør
Kjøp BILLETT
16:00
Bilde av frukt som rotnar
Mari Hesjedal
Hallen
Folk seier sjå det fine huset. Folk seier no er det lenge sidan dei har klipt graset. Alt lar seg reparere om ein skjønar korleis. Lett for deg å seie, kan du seie. Det kan vere fint å ta seg ein dusj, bruke såpe som luktar godt, legge mjuke puter i sofaen, kjøpe fleire mjuke puter til sofaen. Det kan vere fint å sitte slik, som folk gjer, sjå på riper i bordplata, gamle filmar, blomar i karmen. Det kan vere fint å feste augo på eit bilde av frukt. Her skildrast eit hus som er i ferd med å falle saman, og dei to som bur der. «Bilde av frukt som rotnar» handlar om ting som ikkje blei som ein hadde tenkt.
Dramatiker: MARI HESJEDAL
ISCENESATT VISNING i samarbeid med Det Norske Teater.
Regi: Johannes Dahl
Skuespillere: Ingeborg Sundrehaugen Raustøl, Pål Christian Eggen
Dramaturg: Mari Moen
Tid: 60 min
Produksjonstid: 10 dager
Kjøp BILLETT
17:00
Dramatikersamtale
Mari Hesjedal
Hallen
Mari Hesjedal (f.1980) er scenograf, og jobber med scenografi, kostymedesign, video og tekst i Norge og utlandet. Hun har en MA i scenografi fra Central Saint Martins College of Art and Design i London. Hun har også gått på Forfatterstudiet i Bø, og ble i 2015 tildelt 1-årig arbeidsstipend fra Statens Kunstnerstipend. Hesjedal deltok også i Dramatikkfestivalen 2015 med teksten Culparegelen.
Samtalen ledes av dramaturg Mari Moen.
Kjøp BILLETT
18:30
Skilpadder hele veien ned
Kim Atle Hansen
Hallen
SKILPADDER HELE VEIEN NED omhandler det å ville være et rasjonelt menneske og leve etter vitenskapelige forklaringsmodeller når de mest eksistensielle vitenskapelige sannhetene blir mer og mer irrasjonelle og umulige å forholde seg til på en fornuftig måte. Har det alltid vært sånn at den vitenskapeligevirkelighetsforståelse har vært irrasjonell for en lekmann, eller representerer kvantefysikken og dens implikasjoner et sprang forbi våre logiske evner? Har vi kommet til et punkt hvor religion er mer rasjonelt enn vitenskap? Teksten går historisk gjennom bestanddelene av den vitenskapelige virkelighetsforståelsen for å se hvordan vi kan forholde oss til dem på en reell måte og hvor langt vi egentlig klarer å henge med.
Dramatiker: KIM ATLE HANSEN
ISCENESATT VISNING i samarbeid med Kilden Teater.
Regi: Endre Sannes Hadland
Skuespillere: Johannes Blåsternes, Ann Ingrid Fuglestveit-Mortensen
Tid: 60 min
Produksjonstid: 10 dager
Kjøp BILLETT
19:30
Dramatikersamtale
Kim Atle Hansen
Hallen
Kim Atle Hansen (f.1981) er utdannet dramatiker ved Khio, Oslo og skuespiller ved Akademi for scenekunst, Fredrikstad. Han arbeider frilans i Oslo som skuespiller og dramatiker. Hans tekster har blitt spilt på bl.a. Det Norske Teatret, Black Box Teater og Dramatikkens hus. Han har skrevet og produsert forestillinger og har blitt oversatt til seks språk. Han fikk Dramatikerforbundets jubileumsstipend for stykket Sensurert, som han også ble nominert til Ibsenprisen 2015
Samtalen ledes av Kate Pendry.
Kjøp BILLETT
Søndag 11.juni
11:00
Dramatikersamtale
Yasin Gyltepe og Lena Niemi
Oslo Mekaniske
Lena Niemi (f. 1974) er forfatter, designer og tekstforfatter. Hun er utdannet innen multimediadesign og kommunikasjon og har gått på Aschehougs forfatterskole. Hun debuterte med novellesamlingen Den du ringer kan ikke nås for øyeblikket på Aschehoug, og jobber for tiden med å ferdigstille Den Vanskelige Andreboka.
Yasin Gyltepe (f.1982) har mange års teatererfaring både på og av scenen. Han skrevet tekster og artikler som handler om karakterer i samfunnets randsoner og siden halvannet år tilbake er han i Sør Afrika hvor han jobbet med tekst og teaterproduksjon i et av verdens mest beryktede fengsel.
Samtalen ledes av Victoria Meirik.
Kjøp BILLETT
12:00
Svømmerne / UngdomsKilden
Hanne Ramsdal
Prøvesalen (begrensede plasser)
SVØMMERNE: En kveld om våren. Noen ungdommer. En gresslette. Et basseng. “Svømmerne” er fritt basert på en hendelse fra 2014 da en sytten år gammel gutt druknet på Tøyenbadet.
ISCENESATT VISNING i samarbeid med Kilden Teater.
Medvirkende i «Svømmerne»: Sondre Haakonseth, Maia Klippen, Michael Mosvold. Lena Reinhardtsen. Fia Søfting, Ida Hegland, Hanne Ljøstad Nilsen.
Lengde: 60 min
Produksjonstid: 3 uker
Kjøp BILLETT
UngdomsKilden er et talentutviklingsprogram for teaterinteressert ungdom mellom 13 og 19 år på Kilden teater. Gjennom målrettet og profesjonell opplæring, får fremtidens kunstnere på Sørlandet mulighet til å utfolde og utvikle seg innen kunstneriske fag.
UngdomsKildens mål er å gi unge, talentfulle mennesker innsikt, forståelse og mestring innen ulike sceniske disipliner. Gjennom profesjonell undervisning, faglig veiledning og praktisk sceneerfaring, skal vi bidra til å sikre talentutviklingen i regionen og rekruttere flere lokale, profesjonelle scenekunstnere som kan fylle regionens scener med nytt innhold og nye uttrykksformer i årene som kommer. Elevene i UngdomsKilden lærer ulike skuespillerteknikker, utvikler sine estetiske sanser og kunstkritiske blikk, og deltar i kreative teaterprosesser. I tillegg til opplæringen deltar elevene i workshops sammen med andre scenekunstnere og bidrar som skuespillere i oppsetninger.
14:00
Seminar
Språklig nærlesing i norsk samtidsdramatikk
Hallen
Vi snakker ofte om form når det gjelder dramatikk, men sjelden om språklig nærlesning. Scenografi, skuespillerprestasjoner og regiløsninger kommer ofte i fokus når man diskuterer en teaterforestilling og i sammensmeltningen av scenekunstens mange komponenter vil som regel ett element overskygge de andre. Teksten er som regel primært representert gjennom handling/plot, mens tekstens mer taktile dimensjoner ofte utelates eller overses. Har teksten blitt mer et verktøy, enn et kunstnerisk element i helheten?
Med utgangspunkt i Katrine Nedrejord og Hanne Ramsdal sine tekster og de ulike iscenesettelsene under festivalen ønsker vi en fundert samtale om hvilket iboende potensial en scenetekst har for ulike tolkninger-hvilke språklige kvaliteter innehar den og hvordan snakker vi om dem? Hvordan arbeider dramatikere med språk uavhengig av handling og hvordan mottas dette i de ulike resepsjonskanalene?
Gjennom samtale og iscenesettelser kan vi kanskje utforske hverandres praksiser, vårt tankegods og på den måten, utvide og utvikle begrepene vi har og dermed utøvelsen vi alle har i samme felt.
Seminaret er initiert av kritiker Anette Therese Pettersen og dramatiker Runa Borch Skolseg som også vil delta i samtalen .
Lengde: 3 timer
Kjøp BILLETT
18:00
Internert
Kathrine Nedrejord
Hallen
INTERNERT er et stykke om internattida i Finnmark. Samiske, kvenske og norske barn ble sendt hjemmefra i syvårsalderen, for å bo på store skoler, hvor eneste tillatte språk var norsk. Internert er inspirert av vitnemål fra noen av de barna som sitter igjen med tøffe minner fra denne tida. Mobbing, seksuelle overgrep og vold forekom på mange av skolene, som kom til som en del av norske myndigheters fornorskningspolitikk. I Internert møter vi fem skjebner fra denne tida.
ISCENESATT VISNING i samarbeid med Nationaltheatret og Det Norske Teatret.
Regi: Tatu Hämälainen
Skuespillere: Elisabeth Sand, Ågot Sendstad, John Emil Jørgensrud, Ragne Grande og Tov Sletta.
Lengde: 70 minutt
Produksjonstid: 9 dager
Kjøp BILLETT
20:00
Arven
Yasin Gyltepe
Hallen
Arven: En far og en sønn møtes en kveld i et velfylt filmbibliotek. Begge har mer til felles enn de vil innrømme, og de vet at dette er siste sjanse til forsoning. Premisset blir en diskusjon om familiekonstellasjoner, om å akseptere sin fortid og om man skal gå eller bli værende når man innser at det ikke er noe igjen. Men det er mer en karakterenes opprinnelse som driver dem mot hverandre. Hvem er vi når alt står på spill, og hvor dypt er vi villig til å gå for å få vite sannheten om oss selv? Utgangspunktet er et vitnesbyrd om arvens evige resirkulasjon over generasjoner, frykten for å falle for sitt eget mørke og en familiehemmelighet som nådeløst sveiser dem sammen.
Dramatiker: YASIN GYLTEPE
STUNTVISNING i samarbeid med Teater F.
Regi: Pernille Lindstad
Skuespillere: Jo Adrian Haavind, Andreas Strand Renberg
Produksjonstid: 2 dager
Lengde: 45 min
Kjøp BILLETT
Om Teater F: Vi skrev et manifest der vi lovet å plukke margen ut av benet. Det skal være blodig alvor i opposisjon til ironi. Theater F ønsker å være et treffpunkt. Vi må åpne opp for diskusjon, kritisk tenkning og politisk bevissthet. Som kompani jobber vi i skjæringspunktet mellom teater og billedkunst med aktører med ulik kunstnerbakgrunn, etnisitet, religiøs tilknytning og politisk ståsted.
Hybridformen mellom billedkunst og scenekunst tillater oss å bruke og misbruke tekst. Kanskje kan et manus omformes til et dikt? Eller et dikt omformes til et manus? Vi jobber stadig for å forsøke å skape nye rammer i kunstuttrykket vi søker oss mot.
21:00
Det er ikke lov å si faen
Lena Niemi
Hallen
DET ER IKKE LOV Å SI FAEN handler om et brudd ingen har tid til å gjennomføre, barn som aldri sovner, make up-sex som aldri blir noe av – og en Kiwipose full av lærpisker og håndjern. Det er ikke lov å si faen er et bekmørkt og komisk innblikk i et ekteskap som har gått opp i limingen.
Dramatiker: LENA NIEMI
STUNTVISNING i samarbeid med Teater F.
Regi: Pernille Lindstad
Skuespillere: Kjersti Aas Stenby, Åsa Hillingseter Løyning, Andreas Strand Renberg
Produksjonstid: 2 dager.
Lengde: 45 min
Kjøp BILLETT
Om Teater F: Vi skrev et manifest der vi lovet å plukke margen ut av benet. Det skal være blodig alvor i opposisjon til ironi. Theater F ønsker å være et treffpunkt. Vi må åpne opp for diskusjon, kritisk tenkning og politisk bevissthet. Som kompani jobber vi i skjæringspunktet mellom teater og billedkunst med aktører med ulik kunstnerbakgrunn, etnisitet, religiøs tilknytning og politisk ståsted.
Hybridformen mellom billedkunst og scenekunst tillater oss å bruke og misbruke tekst. Kanskje kan et manus omformes til et dikt? Eller et dikt omformes til et manus? Vi jobber stadig for å forsøke å skape nye rammer i kunstuttrykket vi søker oss mot.
Mandag 12.juni
10:00
Frokostsamtale: Spillestil
Trine Wiggen og Glenn André Kaada
Oslo Mekaniske
SPILLESTIL
- Hvordan påvirker samtidsdramatikken formelle konvensjoner, som spillestil og rombruk i teatret?
Samtale mellom Glenn Andre Kaada og Trine Wiggen
-Hva er spillestil?
- Kan man si at det finnes én rådende spillestil i norsk teater i dag?
-Er det fortsatt slik at unge skuespillere synes eldre skuespillere har en utdatert spillestil?
Servering av kaffe og enkel frokost.
Kjøp BILLETT
11:00
Dramatikersamtale
Hans Petter Laberg, Tom Ingar Eliassen og Mikkel Vetaas
Oslo Mekaniske
Mikkel Vetaas (f.1980) har skrevet en rekke tekster blant annet filosofiske reisebrev i sin egen spalte i Agderposten. I tillegg til litteratur- og teaterstudier har han også studert gestaltterapi og har jobbet i et terapeutisk samfunn for tidligere rusmisbrukere.
Hans Petter Laberg (f. 1966) har utgitt en rekke ungdomsromaner som ”Etter festen” og ”øyne på veien, hendene på rattet” Han har skrevet i antologier, skuespill der ”Ikke gjør det” ble stuntoppført under Norsk Dramatikkfestival i 2013. Han er medlem av Norsk barne- og ungdombokforfattere, Norsk Forfattersentrum, Norsk PEN og slår trommer i Versting
Tom Ingar Eliassen (f. 1972) debuterte med noveller i antologien Signaler (Cappelen Dam) og gitt ut novellesamlingen Ni favner og dypere (Kvalshaug forlag.) Han har skrevet scenetekstene En dans for Iselin Pedersen og Smeltevann i 2014 og har studert ved Aschehougs forfatterskole
Kjøp BILLETT
12:00
Fokus på kjernevirksomhet
Hans Petter Laberg
Prøvesalen (begrensede plasser)
FOKUS PÅ KJERNEVIRKSOMHETEN: Fem personer samles til et møte. I stedet for å ta for seg dagsordenen, kretser samtalene heller rundt tidligere reiser til konfliktfylte områder og uavklarte forhold mellom flere av personene.
Dramatiker: HANS PETTER LABERG
LESNING i samarbeid med KHIO og Akademi for scenekunst
Av og med: Moa Johanne Meinich og Simen Formo Hay
Lengde: 20 min
To registudenter (2.klasse BA) fra KHIO, og 6 skuespillstudenter (2.klasse BA) fra Akademi for scenekunst har samarbeidet om visning av fire bearbeidelser av nye tekster. Studentenes arbeider har vært veiledet av Laurent Chetouane og Camilla Eeg-Tverbakk.
Studentene har jobbet med utgangspunkt i tekster plukket ut av Dramatikkfestivalen over en periode på fire uker i Januar 2017. Disse fire korte scenene blir nå presentert på Dramatikkfestivalen etter to prøvedager. Tekstene er bearbeidet, og hver scene som vises har enten brukt det tekstlige utgangspunktet som inspirasjon eller plukket ut bruddstykker fra den opprinnelige teksten.
Kjøp BILLETT
12:30
Om tosomhet
Mikkel Vetaas
Prøvesalen (begrensede plasser)
OM TOSOMHET: Teksten består av fire korte dramatiske tekster som på hver sin måte prøver å vise dobbeltheten i det å inngå i en relasjon: himmel og helvete.
Dramatiker: MIKKEL VETAAS
Av og med: Magnus Sparsaas
Lengde: 20 min
Kjøp BILLETT
13:00
The earth is round (inspirert av teksten ‘Fokus på kjernevirksomhet’)
Hans Petter Laberg
Prøvesalen (begrensede plasser)
FOKUS PÅ KJERNEVIRKSOMHETEN: Fem personer samles til et møte. I stedet for å ta for seg dagsordenen, kretser samtalene heller rundt tidligere reiser til konfliktfylte områder og uavklarte forhold mellom flere av personene.
Dramatiker: HANS PETTER LABERG
LESNING i samarbeid med KHIO og Akademi for scenekunst
Av og med: Durga Bishwokarma og Armin Hokmi Kiasaraei
Lengde: 20 min
Kjøp BILLETT
To registudenter (2.klasse BA) fra KHIO, og 6 skuespillstudenter (2.klasse BA) fra Akademi for scenekunst har samarbeidet om visning av fire bearbeidelser av nye tekster. Studentenes arbeider har vært veiledet av Laurent Chetouane og Camilla Eeg-Tverbakk.
Studentene har jobbet med utgangspunkt i tekster plukket ut av Dramatikkfestivalen over en periode på fire uker i Januar 2017. Disse fire korte scenene blir nå presentert på Dramatikkfestivalen etter to prøvedager. Tekstene er bearbeidet, og hver scene som vises har enten brukt det tekstlige utgangspunktet som inspirasjon eller plukket ut bruddstykker fra den opprinnelige teksten.
13:30
Fra teksten ’Om Tosomhet / et godt minne’
Mikkel Vetaas
Prøvesalen (begrensede plasser)
OM TOSOMHET: Teksten består av fire korte dramatiske tekster som på hver sin måte prøver å vise dobbeltheten i det å inngå i en relasjon: himmel og helvete.
Dramatiker: MIKKEL VETAAS
LESNING i samarbeid med KHIO og Akademi for scenekunst
Karoline Clasen Holland og Fredrik Longva
Lengde: 20 min
Kjøp BILLETT
To registudenter (2.klasse BA) fra KHIO, og 6 skuespillstudenter (2.klasse BA) fra Akademi for scenekunst har samarbeidet om visning av fire bearbeidelser av nye tekster. Studentenes arbeider har vært veiledet av Laurent Chetouane og Camilla Eeg-Tverbakk.
Studentene har jobbet med utgangspunkt i tekster plukket ut av Dramatikkfestivalen over en periode på fire uker i Januar 2017. Disse fire korte scenene blir nå presentert på Dramatikkfestivalen etter to prøvedager. Tekstene er bearbeidet, og hver scene som vises har enten brukt det tekstlige utgangspunktet som inspirasjon eller plukket ut bruddstykker fra den opprinnelige teksten.
18:00
Et land (Orgeltåke og En lykkelig slutt)
Tom Ingar Eliassen og Hans Petter Laberg
HALLEN
Tekstene består av Orgeltåke av TOM INGAR ELIASSEN og En Lykkelig Slutt av HANS PETTER LABERG.
En absurdistisk poetisk fortelling om samhold, sammensatt av to dramatiske tekster.
En idrettsklasse i fjern fortid skal ha sin første og siste teateroppvsining på skoleavslutningen. De har påtatt seg å vise to prosjekter i emnet samfunnsfag. Vi møter dem i gymsalen hvor de har prøvd å forstå hendelser de frykter mest – det å miste et hjem og å miste seg selv. Vi følger dem mens de portretterer to familier som prøver å finne en tilhørighet.
FORESTILLING i samarbeid med Westerdals Oslo ACT.
Regissør: Victoria Meirik
Lysdesigner: Oscar Udbye
Inspisient: Johanne Elvira Bragmo Løken (Prosjektledelse kunst og kreativ næring, 2. år)
Produksjonsleder: Emely Støtvig (Prosjektledelse kunst og kreativ næring, 2. år)
Musikk: klassen
Scenografi/kostymer: klassen
«Orgeltåke»
Dramatiker: Tom Ingar Eliassen
Skuespillere/roller:
Fortelleren: Herman L. Opedal
Regi: Fabian Christensen
Mannen: Gorm Alexander Foss Grømer
Kvinnen: Karoline Sandnes Stien
Jenta: Eline Grødal
Han: Johan Sigmundstad
Hun: Rebekka Jynge
Gutten: Even Standal Vesterhus
«En lykkelig slutt»
Dramatiker: Hans Petter Laberg
Skuespillere/roller:
Psykologer: Johan Sigmundstad og Gorm Alexander Foss Grømer
Første par
En: Eline Grødal
To: Fabian Christensen
Andre par
En: Rebekka Jynge
To: Even Standal Vesterhus
Tredje par
En: Karoline Sandnes Stien
To: Herman L. Opedal
Produksjonstid: 8 uker
Lengde: 1,5 time
Kjøp BILLETT
Ett land er avgangsforestillingen til BA Skuespill ved Westerdals Oslo ACT. Forestillingen hadde premiere 1.juni på Sentralen i Oslo.
20:00
Svømmerne
Hanne Ramsdal
Hallen
Svømmerne: En kveld om våren. Noen ungdommer. En gresslette. Et basseng. Svømmerne er fritt basert på en hendelse fra 2014 da en sytten år gammel gutt druknet på Tøyenbadet.
Dramatiker: HANNE RAMSDAL
FORESTILLING i samarbeid med Westerdals Oslo ACT.
Regissør: Martin Lotherington
Inspisienter: Camilla Brastad, Hannah Maria Hunnestad
Lyddesigner: Lars Andreas Nilssen
Lysdesigner: Ingeborg Ulvær Mosand
Skuespillere: Ruben Rosbach, Ole Victor Corral , Stine Indergård , Peder Lauvås , Pernille Persen , Mariam Øvsthus Ismaili , Tom Krane Vikestad , Åshild Livsdatter Brinchmann Løvvig, Johannes Ytreberg Meløe.
Produksjonsleder: Emely Støtvig Solem
Produksjonstid: 8 uker
Lengde: 1,5 time
Kjøp BILLETT
Svømmerne er avgangsforestillingen til BA Skuespill ved Westerdals Oslo ACT. Den hadde premiere 30. mai på Sentralen i Oslo.
Hele dagen
Havet av potensielle forestillinger
Yasin Gyltepe, Lena Niemi, Hans Petter Laberg, Mikkel Vetaas, Kathrine Nedrejord
Foajeen i Det Norske Teatret
HAVET AV POTENSIELLE FORESTILLINGER er en fortellermaskin som lar deg lage forestillingen selv. Sett deg ned, ta på deg høretelefonene , velg deg en tekst, trekker ned rullegardinen og lukk deg inn i din egen forestilling.
I fortellermaskinen kan du velge 5 av de utvalgte tekstene til årets Dramatikkfestival:
Arven av Yasin Gyltepe
Det er ikke lov å si faen av Lena Niemi
En lykkelig slutt av Hans Petter Laberg
Om tosomhet av Mikkel Vetaas
Internert av Kathrine Nedrejord
Regi: Tormod Carlsen
Skuespillere: tba